حفاظت از هوای پاک شهروندان در پرتوی مفهوم سیاست جنایی مشارکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، ایران

2 دانشیار گروه حقوق، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره، قزوین، ایران

3 گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، هرمزگان، ایران

10.22034/mral.2023.2012351.1527

چکیده

مشارکت نهادهای مردمی در فرآیند کیفری و اداری، بیانگر سهیم شدن اراده آنان در ایجاد اعتماد افکار عمومی به دستگاه عدالت است، لذا به منظور مقابله با جرایم و پیشگیری از آن، با توجه به نقش موثر سازمانهای مردم نهاد، می‌توان گفت که دستگاه عدالت کیفری می‌تواند از ظرفیت های نهادهای مردمی بهره مند گردد. پرسش اصلی این است که با توجه به اهمیت و نقش سازمان های مردم نهاد، قانون هوای پاک تا چه میزان از مشارکت این سازمان ها بهره برده است، سپس با برشمردن و تفکیک سیاست های جنایی مشارکتی پیش بینی شده در قانون هوای پاک، نقش آن سیاست ها در قبال آلودگی هوا بررسی شده و در پایان با مشخص شدن نهاد های درگیر در معضل آلودگی هوا، این نتیجه دست می آید که متاسفانه مقنن در اعمال و اجرای سیاست های مشارکتی، صرفا به سازمان های دولتی توجه نموده و اثری از مشارکت نهاد های مردم نهاد به چشم نمی خورد، در حالی که عمده وظایف نظارتی بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفته که از لحاظ ساختاری در قیاس با نهاد های مشابه در سایر کشور ها از ساختار مستحکمی بر خوردار نبوده تا بتواند با قدرت از اعمال نقش نظارتی خود بهره گیرد و در این زمینه نیازمند تغییرات ساختاری اساسی می باشد. می‌توان گفت که به منظور دستیابی به هوای پاک، ساز و کارهای اجرایی، پیش بینی شده در قانون هوای پاک به تنهایی کافی نبوده و نیازمند اصلاح ساختار واحدهای نظارتی در کنار مشارکت نهادهای مردمی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Protection of citizens' clean air in the light of the concept of collaborative criminal policy

نویسندگان [English]

  • Erfan Amirpour 1
  • Mohammad Ali Babaei 2
  • Alireza Saybani 3
1 PhD Candidate of criminal law and criminology, Islamic Azad University, Qeshm branch, Iran
2 Associate Professor, Department of Law, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
3 Department of Law, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch, Hormozgan, Iran
چکیده [English]

The participation of NGOs in the criminal and administrative process signifies their willingness to build public trust in the justice system. Therefore, in order to combat and prevent crimes, considering the influential role of NGOs, it can be said that the criminal justice system can benefit from the capacities of civil institutions. The main question is to what extent the Clean Air Act has utilized the participation of these organizations, given the importance and role of NGOs. Then, by enumerating and distinguishing the participatory criminal policies envisaged in the Clean Air Act, the role of these policies in addressing air pollution is examined. In the end, by identifying the entities involved in the air pollution problem, it is concluded that unfortunately, the legislator only pays attention to government organizations in the implementation of participatory policies, and there is no apparent impact of NGOs' participation. This is while the majority of environmental protection responsibilities are placed under the supervision of the environmental protection agency, which structurally lacks the strength compared to similar organizations in other countries to effectively exercise its supervisory role. Therefore, fundamental structural changes are required in this regard. It can be said that in order to achieve clean air, the executive mechanisms envisaged in the Clean Air Act alone are not sufficient and it will require structural reform alongside the participation of NGOs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collaborative criminal policy
  • clean air law
  • non-governmental organizations
  • government organizations
  • regulation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 17 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 22 آذر 1402